Hotellet på kanten

Ytterst på kaikanten i Tromsø sentrum står byens største hotell. Bygget er omtalt som et av de mest spesielle prosjektene i Norge, blant annet på grunn av sin unike arkitektur. Vi har tatt oss en tur på innsiden for å se hvordan et moderne hotell fungerer.

Du merker det med en gang du setter bena på innsiden av det flotte hotellbygget. Atmosfæren og pulsen er helt unik. Det syder av liv, og konferansesalen tømmes for gjester samtidig som den rigges om til kveldens konsert. Marianne Høybakk er hotellsjefen på The Edge, og forteller om en hektisk hverdag.

– Vi har 290 hotellrom med 580 senger, 11 konferanserom i tillegg til barer og restaurant fordelt på 13.840 kvadratmeter over 12 etasjer. Så her er det utrolig mye spennende som skjer hver eneste dag året rundt. Derfor er det viktig at alle hotellsystemene fungerer optimalt. Som for eksempel varme, ventilasjon og lys. Slik at gjestene får et komfortabelt opphold hos oss. Enten de skal være med på en stor konferanse eller de trenger et godt hotellrom for natten, forteller Høybakk.

JM Hansen fikk stort oppdrag

Hotellet ble åpnet våren 2014. Byggherre for The Edge var AS Pellerin og Aspelin Ramm, med Hent AS som hovedentreprenør. JM Hansen var totalleverandør for den elektrotekniske leveransen i prosjektet. Dette innebar ansvaret for prosjektering, installering, testing og igangkjøring av løsninger innen:

  • elektro
  • automasjon
  • brann og sikkerhet

På det meste var 30 av JM Hansen sine faste ansatte involverte i prosjektet. I tillegg ble det leid inn ekstern arbeidskraft. Hotellet ble bygget i tidsrommet 2012 til 2014. Hovedtyngden av JM Hansens arbeid ble utført fra 2013 fram til overlevering i mai 2014.

Sikkerheten først

Roger Solskinnsbakk var JM Hansens prosjektleder.

– På et hotell står sikkerhet øverst på prioriteringslista. For at gjestene skal være trygge er det mange systemer innen overvåking, brannsikring og varsling som skal snakke sammen. For eksempel må branndetektorene snakke sammen med sprinkleranlegg som skal starte automatisk med slukking, og branngardiner skal lukkes for å skille etasjene ved en eventuell brann.

En annen faktor som det måtte tas hensyn til var at hotellet er bygget fast i to andre bygninger – Vertshuset Skarven og Pellerin bygget. Disse har egne brannvarslingsanlegg, som JM Hansen integrerte med hotellets. Slik at hotellets gjester blir varslet hvis noe oppstår i de tilstøtende byggene.

Lys og energieffektivisering

Hotellet er kjent for sitt lysdesign – både innvendig og utvendig. De spesielle finnene på utsiden gir hotellet et helt spesielt uttrykk når det er mørkt. Og inne på hotellet legger designet og valg av materiell føringer på løsninger for belysning. Blant annet den spesielle folien som er i taket i resepsjonen, og de unike «lysgloriene» som er inne i den største konferansesalen.

– I dag er det en selvfølge, men når hotellet ble påbegynt i 2012 var det enda en avveiing om man skulle installere et så omfattende anlegg for LED-lys. Choice valgte LED, og nyter godt av det i dag. Vi har knapt skiftet et armatur på hotellet, og det gir i tillegg gevinst innen energieffektivisering og miljø, sier Solskinnsbakk.

Hotellets hjerne

På et hotell er det et hav av tekniske systemer og løsninger som kommer fra forskjellige leverandører, f.eks ventilasjon, lys og varme. Driftsavdelingen på hotellet trenger en felles plattform for overvåking og styring av disse systemene. JM Hansen fikk ansvaret for å få disse systemene til å snakke ved hjelp av ulike automatikksentraler som viderefører dette til et felles språk som den sentrale datasentralen (SD) forstår.

Anlegget skulle imøtekomme hotellets behov for effektiv drift, samtidig som moderne krav til energi, miljø og inneklima ble tilfredsstilt. Gjennom ny teknologi og standardisert åpen teknikk for bygningsautomatisering programmerte ingeniørene fra JM Hansen løsninger med skreddersøm som imøtekom dette. JM Hansen programmerte systemer for at lys, varme, kjøling og ventilasjon kunne bli driftet via SD-anlegget. Og på toppen av det hele ble det gjort en integrasjon med bookingsystemet.

Hotellet drives på et scenariebasert system. Tilførselen av varme og luft tilpasses etter hvilket modus rommet eller området er i. Slike smarte systemer hjelper The Edge med å redusere sine egne driftsutgifter.

Det ble levert komplett automatikk og anlegg for sentral driftskontroll, SD-anlegg, som omfatter styring, regulering og energioppfølging av byggtekniske installasjoner. Oppdragsgiver vektla å oppnå funksjonalitet som møter krav til moderne design, god kvalitet og energieffektivitet.

Stian Sørensen, Automasjonsingeniør, JM Hansen

Øyet som ser alt

Mannen som følger nøye med systemene er Bjørn Kristian Ytterstad, vaktmester på The Edge. Fra kontorpulten har han full oversikt over SD-anlegget og alle funksjonene.

– Det er ikke rent lite som skal overvåkes, og heldigvis har vi fått levert et godt system som gjør det mulig å danne seg et komplett bilde av alle anleggene på hele hotellet. Gjennom panelet foran meg har jeg oversikt over blant annet VVS-tekniske undersentraler for varme, kjøling og ventilasjon. Ute på hvert av de 290 hotellrommene finnes det frittstående romkontroller med 15 forskjellige settpunkt på temperatur. Disse styres igjen av 3 statuskoder fra bookingsystemet. Samme type sentraler finnes i fellesareal, restaurant, møterom og konferansesal. Og det beste av alt, jeg har også full oversikt gjennom mobilen når jeg er hjemme eller på hytta, smiler Ytterstad.

Publisert: 23. august 2018